direkt zum Inhalt springen

direkt zum Hauptnavigationsmenü

Sie sind hier

TU Berlin

Inhalt des Dokuments

Publikationen

Kelter, S., & Kaup, B. (submitted). Conceptual knowledge, categorization, and meaning representation. In C. Maienborn, K. von Heusinger, & P. Portner (Eds.), Semantics: An international handbook of natural language meaning. Berlin: de Gruyter.

Kelter, S. (submitted). Language Comprehension as Mental Simulation: The Representation of Temporal Structures.

Kelter, S. (submitted). Antizipation, Segmentierung von Geschehen und Dauerschätzung.

Claus, B., & Kelter, S. (2009). Embodied language comprehension: The processing of spatial information during reading and listening. In A. M. Columbus (Ed.), Advances in psychology research. Vol. 59. (pp. 1-44). Hauppauge, NY: Nova Science.

Kelter, S. (in press). Kognitionspsychologische Forschung zum Sprachverstehen: Wie wird die zeitliche Struktur von beschriebenem Geschehen mental repräsentiert? Zeitschrift für Semiotik.

Kelter, S. (2008). Zur mentalen Repräsentation von Geschehen. In A. Groh (Hrsg.), Was ist Zeit? (pp. 123-140). Berlin. Weidler. [*]

Claus, B. & Kelter, S. (2006). Comprehending narratives containing flashbacks: Evidence for temporally organized representations. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32, 1031-1044. [pdf]

Kelter, S. & Claus, B. (2005). How do readers deal with flashbacks in narratives? In B. G. Bara, L. Barsalou, & M. Bucciarelli (Eds.), Proceedings of the XXVII Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 1126-1131). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. [pdf]

Kelter, S., Kaup, B., & Claus, B. (2004). Representing a described sequence of events: A dynamic view of narrative comprehension Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 30, 451-464. [pdf]

Kelter, S. (2003). Mentale Modelle. In G. Rickheit, T. Herrmann & W. Deutsch (Eds.), Psycholinguistik - Psycholinguistics (pp. 505-517). Berlin, New York: de Gruyter. [pdf]

Kaup, B., Kelter, S., & Habel, C. (2002). Representing referents of plural expressions and resolving plural anaphors. Language and Cognitive Processes, 17, 405-450. [pdf]

Claus, B., Kindsmüller, M. C., Kaup, B., & Kelter, S. (1999). Inferenz zeitabhängiger Veränderungen von Entitäten beim Lesen. Zeitschrift für Experimentelle Psychologie, 46, 237-248. [pdf]

Kaup, B., Kelter, S., & Habel, C. (1999). Taking the functional aspect of mental models as a starting point for studying discourse. In G. Rickheit & C. Habel (Eds.), Mental models in discourse processing and reasoning (pp. 93-112). Amsterdam: Elsevier Science. [pdf]

Berendt, B., Barkowsky, T., Freksa, C., & Kelter, S. (1998). Spatial representation with aspect maps. In C. Freksa, C. Habel, & K. F. Wender (Eds.), Spatial cognition (pp. 313-336). Berlin: Springer. [pdf]

Kaup, B., Kelter, S., Claus, B., & Kindsmüller, M. C. (1998). Zur Repräsentation der Zeitdauer in Diskurswelten. In U. Kotkamp & W. Krause (Eds.), Intelligente Informationsverarbeitung. (pp. 111-119). Wiesbaden: Deutscher Universität-Verlag.

Müller, V. C. & Kelter, S. (1998). Too much substance, not enough cognition. Commentary on R. Millikan: A common structure for concepts of individuals, stuffs, and real kinds. Behavioral and Brain Sciences, 21, 80. [pdf]

Barkowsky, T., Freksa, C., Berendt, B., & Kelter, S. (1997). Aspektkarten - Integriert räumlich-symbolische Repräsentationsstrukturen. In C. Umbach, M. Grabski, & R. Hörnig (Eds.), Perspektive in Sprache und Raum (pp. 147-168). Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag. [pdf]

Habel, C., Kaup, B., & Kelter, S. (1997). Embodied representations are part of a grouping of representations. Commentary on A. Glenberg: What memory is for. Behavioral and Brain Sciences, 20, 26. [pdf]

Kaup, B., Kelter, S., Habel, C., & Clauser, C. (1997). Zur Wahl des repräsentierten Raumausschnitts beim Aufbau mentaler Modelle während der Textrezeption. In C. Umbach, M. Grabski, & R. Hörnig (Eds.), Perspektive in Sprache und Raum (pp. 61-79). Wiesbaden: Deutscher Universitäts-Verlag.

Kelter, S. & Habel, C. (1996). Mentale Repräsentation von Sachverhalten beim Textverstehen. Zeitschrift für Semiotik, 18, 265-275. [pdf]

Kelter, S. & Kaup, B. (1995). Räumliche Vorstellungen und Textverstehen. Neuere Entwicklungen der Theorie mentaler Modelle. In B. Spillner (Ed.), Sprache: Verstehen und Verständlichkeit (pp. 70-82). Frankfurt/M: Lang. [pdf]

List, G., Kelter, S., Limbach, A., & Pufahl, K.-G. (1995). Gehörlose und Schrift. Untersuchungen zum Problem eines schwierigen Zugangs zum Lesen. Sprache und Kognition, 14, 3-15. [pdf]

Kelter, S. (1994). Kognitive Semantik und Aphasieforschung: Zur Unterscheidung zwischen Bedeutungen und Konzepten. In M. Schwarz (Ed.), Kognitive Semantik/Cognitive Semantics (pp. 81-95). Tübingen: Gunter Narr. [pdf]

List, G., Kelter, S., Limbach, A., Pufahl, K.-G., & Quitzsch, S. (1993). Kölner psychologische Gebärdensprachforschung. Das Zeichen, 7, 361-366.

Kelter, S. (1990). Aphasien: Hirnorganisch bedingte Sprachstörungen und Kognitive Wissenschaft. Stuttgart: Kohlhammer.

Kelter, S., Höhle, B., & Merdian, G. (1989). Bahnung und Interferenz bei der Bildbenennung von Aphasikern. Neurolinguistik, 3, 35-55. [pdf]

Cohen, R., Kelter, S., Koemeda-Lutz, M., & Meier, E. (1988). Sprache und Denken. Beiträge aus der Aphasieforschung. In A. von Stechow & M.-T. Schepping (Eds.), Fortschritte in der Semantik (pp. 79-112). Weinheim: VCH Acta Humanoria. [pdf]

Kelter, S. (1984). Review of "Psychological aspects of classification and abstraction in aphasics" by E. K. E. Hjelmquist. Scandinavian Journal of Psychology, 25, 284-285. [pdf]

Kelter, S., Grötzbach, H., Freiheit, R., Höhle, B., Wutzig, S., & Diesch, E. (1984). Object identification: The mental representation of physical and conceptual attributes. Memory & Cognition, 12, 123-133. [pdf]

Kelter, S. (1982). Conceptual representation of objects in aphasia. INS Bulletin, 1982, 23.

Levelt, W. J. M. & Kelter, S. (1982). Surface form and memory in question answering. Cognitive Psychology, 14, 78-106. [pdf]

Cohen, R., Kelter, S., & Woll, G. (1980a). Analytical competence and language impairment in aphasia. Brain and Language, 10, 331-347. [pdf]

Cohen, R., Kelter, S., & Woll G. (1980b). Conceptual impairment in aphasia. In R. Bäuerle, U. Egli, & A. von Stechow (Eds.), Semantics from different points of view (pp. 353-363). Heidelberg: Springer.

Naumann, E., Kelter, S., & Cohen, R. (1980). Zum Einfluß mnestischer, semantischer und konzeptueller Faktoren auf die Leistungen aphasischer Patienten im Token Test. Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten, 228, 317-328. [pdf]

Cohen, R., Engel, D., Kelter, S., & List, G. (1979). Kurz- und Langzeiteffekte von Benennhilfen bei Aphatikern. In G. Peuser (Ed.), Studien zur Sprachtherapie - Patholinguistika 4. (pp. 350-360). München: Fink. [pdf]

Cohen, R. & Kelter, S. (1979). Cognitive impairment of aphasics in a colour-to-picture matching task. Cortex, 15, 235-245. [pdf]

Engel, D., Cohen, R., Kelter, S., & List, G. (1979) Aphatische Rede - stereotyp oder kommunikativ? In G. Peuser (Ed.), Studien zur Sprachtherapie - Patholinguistika 4. (pp. 105-120). München: Fink.

Kelter, S. (1979). Wirksamkeit von Hilfen bei aphatischen Benennstörungen. In G. Lotzmann (Ed.), Psychologie in der Stimm-, Sprech- und Sprachrehabilitation (pp. 86-93). Stuttgart, New York: Gustav Fischer. [pdf]

Woll, G., Cohen, R., & Kelter, S. (1979). Eine Untersuchung zur Konzeptfindung aphatischer Patienten. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 8, 221-233. [pdf]

Cohen, R., Kelter, S., & Strohner, H. (1978). Zur Bedeutung der Krankheitsdauer für sprachliche und nichtsprachliche Leistungen von Aphatikern. Nervenarzt, 49, 38-40. [pdf]

Engel, D., Cohen, R., Kelter, S., & List, G. (1978). Aphatische Rede - stereotyp oder kommunikativ? Folia Linguistica, 12, 165-180.

Strohner, H., Cohen, R., Kelter, S., & Woll, G. (1978). "Semantic" and "acoustic" errors of aphasic and schizophrenic patients in a sound-picture matching task. Cortex, 14, 391-403. [pdf]

Cohen, R., Engel, D., Kelter, S., List, G., & Strohner, H. (1977). Validity of the Sklar Aphasia Scale. Journal of Speech and Hearing Research, 20, 146-154. [pdf]

Cohen, R., Kelter, S., & Schäfer, B. (1977). Zum Einfluß des Sprachverständnisses auf die Leistungen im Token Test. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 6, 1-14. [pdf]

Engel, D., Cohen, R., Kelter, S., & List, G. (1977). Textverständnis bei Aphatikern. Linguistische Berichte, 49, 1-17. [pdf]

Kelter, S. (1977). Störungen im lexikalisch-semantischen Bereich bei Aphasikern. Dissertation, Universität Konstanz

Kelter, S., Cohen, R., Engel, D., List, G., & Strohner, H. (1977a). The conceptual structure of aphasic and schizophrenic patients in a nonverbal sorting task. Journal of Psycholinguistic Research, 6, 279-303. [pdf]

Kelter, S., Cohen, R., Engel, D., List, G., & Strohner, H. (1977b). Verbal coding and visual memory in aphasics. Neuropsychologia, 15, 51-60. [pdf]

List, G., Cohen, R., Engel, D., & Kelter, S. (1977). Zum Einfluß von syntaktischer Struktur und Proximität auf Assoziationen zu Satzteilen bei aphatischen und schizophrenen Patienten. Zeitschrift für Klinische Psychologie, 6, 100-115.

Cohen, R., Engel, D., Kelter, S., List, G., & Strohner, H. (1976a). Restricted associations in aphasics and schizophrenics. Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten, 222, 325-338. [pdf]

Cohen, R., Kelter, S., Engel, D., List, G., & Strohner, H. (1976b). Zur Validität des Token-Tests. Nervenarzt, 47, 357-361. [pdf]

Kelter, S., Cohen, R., Engel, D., List, G., & Strohner, H. (1976). Aphasic disorders in matching tasks involving conceptual analysis and covert naming. Cortex, 12, 383-394. [pdf]

List, G., Cohen, R., Engel, D., & Kelter, S. (1976). Zur Rolle sprachlicher Ambiguitäten zum Vervollständigen von Satzfragmenten. Folia Linguistica, 9, 231-249.

Woll, G., Naumann, E., Cohen, R., & Kelter, S. (1976). Kreuzvalidierung der Revision des Token Tests durch Orgass. Diagnostica, 22, 157-162. [pdf]

Cohen, R., Engel, D., Kelter, S., List, G., & Strohner, H. (1975). Thought disorders in aphasia. Experimental Brain Research, Supplementum to Vol. 23, 41.

Köser, S., Schmidt, R., & Vorberg, D. (1971). Die Jost'schen Sätze und ihre Überprüfung. Zeitschrift für experimentelle und angewandte Psychologie, 18, 101-124. [pdf]

Vorträge und Posters

(in den letzten 6 Jahren)  

Kelter, S. (2009, Januar). Wie werden Dauer und Abfolge von beschriebenen Ereignissen mental repräsentiert? Universität Tübingen.

Kelter, S. (2008, January).  How do readers mentally represent the duration of described events? Invited paper presented at the Conference "Judgements, Assertions, and Propositions - the Logical Semantics and Pragmatics of Sentences", Berlin.

Kelter, S. (2007, Dezember). Kognitionspsychologische Befunde zur mentalen Repräsentation von Geschehen. Vortrag bei der KCTOS (Knowledge, Creativity, and Transformations of Societies), Sec. 7.2, der INST, Wien, Österreich.

Kelter, S. & Claus, B. (2007, August). Processing visuospatial information during reading and listening: the reading interference hypothesis. Paper presented at the workshop "Embodied Sentence Processing (ESP07)", Saarbrücken, Germany. [*]

Kelter, S. (2006, June). Kognitive Repräsentation von Ereignissen beim Textverstehen. Eingeladener Vortrag bei der Ringvorlesung „Zeitzeichen", Berliner Arbeitskreis für Kultursemiotik, Berlin.

Claus, B. & Kelter, S. (2006, March). Repräsentation der Referenten pluraler Ausdrücke. Vortrag bei der 48. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Mainz.

Claus, B. & Kelter, S. (2005, July). Processing flashbacks in narratives: The effect of temporal distance. Poster presented at the 15th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Amsterdam. [pdf]

Kelter, S. & Claus, B. (2005, July). How do readers deal with flashbacks in narratives? Paper presented at the 17th Annual Conference of the Cognitive Science Society, Stresa, Italy. [pdf]

Kelter, S. & Claus, B. (2005, April). Verarbeitung von Rückblendesätzen beim Lesen narrativer Texte. Poster bei der 47. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Regensburg, Germany. [pdf] Abstract in K. W. Lange, K.-H. Bäuml, M. W. Greenlee, M. Hammerl, & A. Zimmer (Hrsg.), Experimentelle Psychologie (S.103). Lengerich: Pabst Science.

Claus, B. & Kelter, S. (2004, April). Zum Verstehen von narrativen Texten mit Rückblenden. Vortrag bei der 46. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Gießen, Germany. Abstract in D. Kerzel, V. Franz, & K. Gegenfurtner (Hrsg.), Beiträge zur 46. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (S. 54). Lengerich: Pabst Science.

Kelter, S., & Claus, B. (2003, June). Representing a non-chronologically described sequence of events. Paper presented at the 13th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Madrid.

Kelter, S., & Claus, B. (2003, March). Zum Verstehen pluraler Nominalphrasen. Poster presented at the 45. TeaP, Kiel. [pdf]

Zusatzinformationen / Extras

Direktzugang

Schnellnavigation zur Seite über Nummerneingabe